Ээлжит
хичээлийн хөтөлбөр-1
Сэдэв 1. Алгоритмыг
блок схемээр дүрслэх. Шугаман алгоритм
Суралцахуйн зорилт: Үйлдлийн
дарааллыг тодорхойлох мэдлэг ойлголтоо гүнзгийрүүлж, шугаман алгоритмыг блок
схемээр дүрслэх, тодорхой утгад үр дүнг тооцоолох, үгээр болон блок схемээр
дүрсэлсэн шугаман алгоритмыг ойлгох, тайлбарлах.
Эзэмших мэдлэг,
чадвар:
• Үйлдлийн дарааллыг тодорхойлох мэдлэг, ойлголтоо
гүнзгийрүүлэх;
• Шугаман алгоритмыг блок схемээр дүрслэх, тодорхой утгад үр
дүнг тооцоолох;
• Үгээр болон блок схемээр дүрсэлсэн шугаман
алгоритмыг ойлгох, унших. Түлхүүр үг: Алгоритмыг үгээр дүрслэх, блок схемээр
дүрслэх, шугаман алгоритм, эхлэлийн блок, төгсгөлийн блок, оролт, гаралтын
блок, явцын блок.
Судлах
цаг: 1
Багшийн бэлтгэх зүйл: Шугаман алгоритмыг дүрслэх блок
схемүүдийг харуулсан цахим үзүүлэн, тарааж өгөх материал, үгээр болон блок
схемээр илэрхийлсэн жишээ шугаман алгоритмууд, Яст мэлхийн урлан (Microsoft
Windows Logo) программ.
Хичээлийн үлгэрчилсэн
төлөвлөлт:
№
|
Үйл ажиллагаа
|
Хугацаа
(40 мин)
|
Хүрэх үр дүн
|
1.
|
Алгоритмыг үгээр илэрхийлэх аргыг “a талтай кубын эзлэхүүнийг
тодорхойлох” бодлогоор сэргээн сануулж, дадлага ажил хийнэ.
• Алгоритмыг Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх;
• Алгоритмыг a-ийн тодорхой утгад үр дүнг тооцох аргыг сэргээн
сануулах;
• Уг алгоритмыг блок схемээр дүрслэн өмнөх аргатай харьцуулан
ярилцах, дүгнэлт гаргах. Эхлэл, төгсгөл, оролт, гаралт, явцын блокыг
таниулна. Шугаман алгоритмыг дүрслэхэд хэрэглэх блокуудыг тайлбарлан
дэвтэртээ тэмдэглэж авна.
|
10минут
|
• Шугаман алгоритмыг дүрслэхэд хэрэглэгдэх блок схемүүдийг үүрэг зориулалтын дагуу хэрэглэх;
• Хялбар шугаман алгоритмыг үгээр болон блок схемээр дүрслэх;
|
2.
|
Өмнөх ангид үгээр илэрхийлж байсан шугаман алгоритмыг блок схемээр
илэрхийлэх дадлага ажил хийнэ (Сурах бичгийн 19-20 дугаар хуудас. Багаар
зохион байгуулж болно).
• Дугуйн талбай олох бодлогын Алгоритмыг блок схемээр дүрслэх;
• a, b талтай тэгш өнцөгтийн талбай олох алгоритмыг блок схемээр
дүрсэх, Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх, тодорхой жишээн дээр үр дүнг
тооцоолох;
• a, b талтай тэгш өнцөгтийн гурвалжны талбайг олох алгоритмыг блок
схемээр дүрслэх, Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх, тодорхой жишээн дээр
үр дүнг тооцоолох;
• a, b талтай тэгш өнцөгтийн периметрийг олох алгоритмыг блок схемээр
дүрслэх, Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх, тодорхой жишээн дээр үр дүнг
тооцоолох;
• r радиустай тойргийн урт, дугуйн талбайг тооцоолох алгоритмыг блок
схемээр дүрслэх, Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх, тодорхой жишээн дээр
үр дүнг тооцоолох.
|
20минут
|
• Шугаман алгоритмыг Яст мэлхийн урлан программаар дүрслэх, ажиллуулж үр дүнг харах, тайлбарлах;
• Шугаман алгоритмыг тодорхой жишээн дээр биелүүлж, үр дүнг тооцоолох.
|
3.
|
Блок схемээр дүрсэлсэн алгоритм өгч, үр дүнг тооцоолох, бодлогын
өгүүлбэрийг томьёолох дадлага ажил хийнэ. Хэрэгцээтэй мэдээллээ тэмдэглэж
авна.
|
10минут
|
Үгээр болон блок схемээр өгсөн алгоритмыг ойлгож, биелүүлэх, үр дүнг тооцох, тайлбарлах.
|
Ээлжит хичээлийн хөтөлбөр
Хичээлийн сэдэв: Алгоритмын дүрслэн илэрхийлэх
Хичээлийн зорилго: Алгоритм нь тавьсан зорилгодоо хүрэх үйлдлийн төлөвлөлт болох нь мөн дүрслэх аргатай танилцах.
Зорилт: Алгоритмыг дүрслэх арга хэрэглэж бодлого бодох.
Хичээлийн хэлбэр:
- Шинэ мэдлэг олгох
- Багаар ажиллах
Арга технологи: Тайлбарлан танилцуулах, дасгалын арга.
Хэрэглэгдэхүүн: Сурах бичиг,тааран өгөх материал “багаар”.
Сурагчийн энэ сэдвээрх суурь мэдлэг :
- Шүд угаах үйлдлийн дараалалийг нэрлүүлэх.
- Морь эмээлэх үйлдлийн дараалалийг хэлүүлэх.- Шүд угаах үйлдлийн дараалалийг нэрлүүлэх.
Хичээлийн бүтэц хугацааны төлөвлөлт:
- Сэргээн санах үе-5 мин
- Төсөөлөл авах баримжаа үе-5 мин
- Шинэ мэдлэг авах үе- 10 мин
- Бүтээлч үйлийн орчин бүрдүүлэх үе-2+2
- Бие дааж өөрийгөө хөгжүүлэх-3+1
- Харилцан мэдээлэл солоилцох- 3мин +2
- Үнэлгээ,дүгнэлт-2 мин
- Даалгавар өгөх-5 мин
ХИЧЭЭЛИЙН ЯВЦ
Хийх ажлууд
|
Багшийн үйл ажиллагаа
|
Мин
|
Сурагчийн үйл ажиллагаа
| |
Сэргээн санах үе
|
1. Шүд угаах үйлдлийн дараалал
2. Морь эмээллэх үйлдлийн дараалал
|
5
|
1. ОО шүдний сойзоо авна.
4 сойзон дээрээ оо түрхэнэ
2.Эмээл,морь бэлдэнэ
Мориндоо тохиноо тох
3. Эмээлээ тохно.
| |
Төсөөлөл бааримжаа / ын үе.(k1)
|
1. Чай чанах
2. Бодлого бодохын тулд.
|
5
|
Чай чанахын тулд эхлээд усаа бэлтэнэ.Дараа нь хандаа хийн тэгээд галанд тавина.
Өгөгдөл ,үйлдэл,үр дүн жишээ бодлого зохиох.
| |
Шинэ мэдээлэлтэй ажиллах үе.(K1)
|
Өмнөх жишээнүүдээс дүгнэн алгоритм гэж юу вэ?
|
10
|
Анхны өгөгдлөөс хайж байгаа үр дүн хүртэл гүйцэтгэх үйл ажиллагааны уялдаа холбоо бүхий маш нарийн дарааллыг алгоритм гэнэ.
| |
Мэдээлэл солилцож, мэдлэгээ хуваалцан хамаарч ажиллах (к2)
|
1)Утасаар ярилцах алгоритм зохиох.
2) Алгоритмыг дүрслэх
3) Алгоритм үүсэл гарал, яаж бий болов. Алгоритм гэдэг үгийн гарал үүсэл нь дундад зууны үеийн узбек математикч, одон орон судлаач Аль-хорезм-ийн нэртэй холбоотой. нхэмээн үг нь энэ хүний нэрний латин бичлэгalgorithmi гэсэн үгнээс гаралтай
|
4+1
|
5 дараалал нэрлэх.
Алгоритмыг ердийн хэл ярианы аргаар бичиж
Зорилго, үйл ажиллагаа, үр дүн
Үйлдэл1, үйлдэл2, үйлдэл3
Арфметикийн дөрвөн үйлдэл гүйцэтгэн дүрмийг(Алгоритм)зохиожээ мөн үйлдлийг гүйцэтгэж дүрэм гэж ойлгожээ.
| |
Мэдлэгээ ур чадвар болгон төлөвшүүлэх .(K3)
|
Энгийн бутархаайн хуваан үйлдлийн Алгоритмыг зохиоё.
Жишээ 1:
|
5
|
Анхны өгөгдөл:нэгдүгээр бутархай (хуваагдагч )хоёрдугаар бутархай хуваагдагч.
Үр дүн:ноогдвор бутархай
Загвар: а.I бут/н хурт/г II бут/хурт
б. I бут/н хув/ийг II бут/хурт
в.ноогдвор бутархай хүртвэрт а үйлдлийн үр дүнг,хуваарьт нь б үйлдлийн үр дүнг бич
| |
Бие дааж ажиллах,өөрийгөө хөгжүүлэх .(K3)
|
Аргумент А,В
Үр дүн Х’
Эхлэл А тоог оруул
В тоог оруул
Х=A*B
X-ийг хэвлэж гарга төгсөх Энэ алгоритмыг нэрлэ
|
6
|
Үгээр илэрхийлэгдсэн хоёр тооны үржвэрийг олох алгоритм
| |
Үнэлгээ, дүгнэлт
|
Багаар нь үнлэх
|
2
|
Стандарт бус
| |
Далгавар өгөх
|
Сурах бичиг(1,2,9)
|
2
|
Асуулт хариулт
| |
Багшийн тэмдэглэл дараа
анхаарвал зохих зүйл
|
Ээлжит хичээлийн хөтөлбөр
Хамрах хүрээ: Баян-Өндөр цогцолбор сургууль 9 е анги
Хичээлийн сэдэв: Шугаман алгоритм
Хугацаа: 40 мин
Зорилго: Шугаман алгоритм ашиглан бодлого бодож сурах
Зорилт:
- Шугаман алгоритм гэж юу болох
- Блок схемээр дүрслэх
- Шугаман алгоритмыг ашиглаж бодлого бодох
Хичээл заах арга зүй:
- Тайлбарлан таниулах
- Бодлого дасгал
Хэрэглэгдэхүүн: Самбар, шохой, үзүүлэн таниулах материал
Хичээлийн бүтэц:
№
|
Багшийн дэмжлэг
|
Сурагчийн үйл ажиллагаа
| |
1.Анги зохион байгуулах 2 мин
|
|
| |
2. Өмнөх хичээлээ сэргээн санах
2 мин
|
Алгоритм гэж юу вэ?
Алгоритмыг дүрслэх ямар ямар дүрс үзсэн бэ?
|
Багшийн асуултанд хариулах
Төгсгөлөг алхамтай дэс дараалсан үйлдлээр бодлогыг шийдэх арга алгоритм гэж нэрлэдэг.
| |
3. Сэдэл төрүүлэх
5мин
|
Өглөө босоод дүрэмт хувцасаа өмсөх.
Цагаан цамцаа өмсөх хүрэмээ өмсөх
Гадуур хувцасны гадна талаар дүрэмт хувцас өмсөж болохгүй.
|
| |
4. Шинэ мэдлэг олгох 10 мин
|
Шинэ мэдлэг олгож байхад ойлгомжгүй зүйл гарвал багшаасаа асуугаарай
|
Багшийн өгч буй онолын мэдлэгийг тэмдэглэн авах
| |
5.Дасгал даалгавар
|
1.хоёр тоо өгөгдөв. Тэдгээрийн үржвэрийг ол.
2. Тэгш өнцөгтийн a,b талууд өгөгдсөн бол приметр талбайг ол
2. Тойргийн тайлбайг ол
|
1. p=(a+b)*2 S=a*b
1. Утга оруулна 2. Тооцолно 3. Утга хэвлэ 4. Төгсгөл
2. S=πr2 богдлого бодож, үгээр илэрхийлэх, блок схемээ зурна
| |
6.Үнэлэх 3мин
|
Хичээлийн үйл явцыг идэвхи санаачлагатай явуулах үүднээс стандарт үнэлгээ өгнө.
|
Хичээлдээ идэвхтэй оролцох.
| |
7.Дүгнэлт 2 мин
|
Хичээлээ бататгах байдлаар сурагч бүрээс хичээлээ бататган асууна
|
Үзсэн хичээлээ бататган тайлбарлах Шугаман алгоритм гэдэг нь аливаа зүйлийн дараалал эхнээс нь хийхээр дараалсан байна.
| |
8. Гэрийн даалгавар өгөх 2 мин
|
2 тооны үржвэрийг олох алгоритм зохио
|
Багшийн өгсөн гэрийн даалгаварыг тэмдэглэн авах.
|
Хичээлийн агуулга:
Блок схем
|
Үүрэг, зориулалт
| |
Алгоритмын эхлэлийг тэмдэглэх блок
(Дугуй тэгш өнцөгт)
| ||
Хэмжигдэхүүнд гараас утга хүлээн авах, алгоритмын үр дүнг хэвлэх үйлдлийг тэмдэглэх блок
(параллелограмм)
| ||
Хэмжигдэхүүнд утга олгох үйлдлийг тэмдэглэх блок
(тэгш өнцөгт)
| ||
Алгоритмд төгсгөлийг тэмдэглэх блок
|
Гүйцэтгэгчийн хийх үйлдлийн дарааллыг эхнээс нь дараалан биелүүлэхээр тодорхойлсон бол түүнийг шугаман алгоримт гэнэ.
Жишээ нь:
- 2 тооны нийлбэр олох алгоритм зохио
Бодолт
C=a+b үгээр илэрхийл
- Утга оруул a,b
- 2 тооны утгыг тооцоол
- Нийлбэрийг хэвлэ
- Төгсгөл
Блок схем
Үзүүлэн таниулах материал
0 comments:
Post a Comment